2013-03-27   Rośnie liczba sporów domenowych w Polsce

 

Rośnie liczba sporów domenowych w Polsce

W dniu 26 marca 2013 r. w Dzienniku Gazecie Prawnej ukazał się artykuł Pani Sylwii Czubkowskiej pt. „Na domenowej wojnie ofiara ściele się gęsto” zawierający komentarz ekspercki radcy prawnego Marka Wińskiego, partnera w kancelarii Hasik, Wiński i Partnerzy.

 W Polsce rośnie ilość sporów o domeny internetowe. W ciągu 10 lat działalności do Sądu Polubownego ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji wpłynęło 668 spraw, a w ponad 180 wydano wyroki. Rok 2012 jest przy tym rekordowy – wpłynęło 108 nowych spraw, przy 74 w 2011 r. czy 78 w 2010 r..

W wielu przypadkach utrata domeny wynika z nieuwagi przedsiębiorców lub nieznajomość rynku. Domeny najczęściej padają łupem cybersquatterów, którzy następnie usiłują odprzedać je za znaczne pieniądze lub konkurencji, której zamiarem jest nieuczciwe wykorzystanie renomy oraz rozpoznawalności przedsiębiorcy lub próba ograniczenia dostępu do rynku.

Marek Wiński zauważył, że „około 80 proc. sporów kończy się ugodą bez konieczności procesu sądowego. Część tych, które dotyczą także naruszenia marki lub roszczeń odszkodowawczych, trafia do sądów cywilnych. Zdarzają się też sprawy polskich przedsiębiorców przed Sądem Arbitrażowym w Pradze o domeny europejskie .eu oraz przed Sądem Arbitrażowym WIPO w Genewie o domeny globalne .com”. Coraz więcej przedsiębiorców jest zainteresowanych posiadaniem adresów WWW oraz promowaniem własnej działalności w Internecie. Niestety często nie idzie to w parze z właściwą wiedzą na temat ochrony swoich praw w sieci. Jak podkreślił Marek Wiński, „świadomość znacznej części przedsiębiorców kończy się na sprawdzeniu, czy nie ma identycznej firmy w KRS. A już o audycie znaków towarowych i domen niestety zapominają”.

W efekcie przedsiębiorcy zmuszeni są do dochodzenia swoich praw na drodze sądowej lub dokupowania spornych domen od ich dotychczasowej właścicieli. W wielu przypadkach może się to wiązać ze znacznymi wydatkami. W jednej z największych transakcji ubiegłego roku sieć sklepów z elektroniką użytkową Saturn zapłaciła za prawa do domeny www.saturn.pl aż 189 930 dolarów, czyli blisko 600 tysięcy złotych. Jak pokazuje praktyka również spory sądowe nie zawsze kończą się po myśli pokrzywdzonych przedsiębiorców.

 

Źródło: Sylwia Czubkowska, „Na domenowej wojnie ofiara ściele się gęsto”, Dziennik Gazeta Prawna, 26 marca 2013 nr 60 (3450), s. 4